De ongekende wereldwijde impact van het coronavirus is enorm en beangstigend. Een groot aantal bedrijven heeft te maken met onzekerheden en oplopende verliezen. Als er echter één ding is dat we in deze periode niet mogen doen, is het opgeven. Ondanks alle negatieve berichtgeving zijn er nog steeds positieve verhalen over mensen die samenkomen, elkaar helpen en creatieve oplossingen bedenken om deze tijd van crisis te overbruggen. Wij hebben een lijst samengesteld met verschillende van deze oplossingen om u te inspireren en te motiveren het meeste uit deze ongelukkige situatie te halen. Lees hieronder 5 manieren om tijdens de coronacrisis geld te besparen.

 

1. Samenwerkingen

Het is waarschijnlijk niet onopgemerkt gebleven dat verschillende grote bedrijven en non-profitorganisaties zijn gaan samenwerken met bedrijven om hen door deze tijd heen te helpen. Zo zijn sommige locaties van de Nederlandse supermarktketen Jumbo begonnen met het helpen van lokale telers door elk weekend verschillende kwekers te selecteren en hun bloemen en planten te verkopen. Albert Heijn is ook een campagne gestart om het winkelend publiek te stimuleren ‘groenten en vlees lokaal te kopen en de rest te kopen in [hun] winkels’.

Er zijn ook verschillende nieuwe en bestaande non-profitorganisaties die zich hebben ingespannen om partijen die tijdens deze crisis wat extra hulp kunnen gebruiken met elkaar te verbinden. Nederlandse bedrijven als ‘Red je Boeketje’ en ‘Bloemen voor de Zorg’ kopen met donaties bloemen en planten van telers en schenken deze vervolgens aan verpleeghuizen en medische hulpverleners. Bedrijven die in financieel zwaar weer verkeren kunnen dus overwegen om met dergelijke bedrijven contact op te nemen voor een mogelijke wederzijds voordelige samenwerking.

 

2. Drive-ins en farm-to-table oplossingen

Om toch de goederen te kunnen verkopen waar telers tijd en moeite in hebben gestoken om deze te produceren, kunnen oplossingen als drive-ins zeer nuttig zijn. Het is vrij eenvoudig om een drive-in-station op uw eigen grond op te zetten. Met wat goede marketing en mond-tot-mondreclame, kan uw drive-in draaiende zijn voordat u het weet. Daarnaast hebben groenten- en fruitproducenten maaltijdpakketten gemaakt, met recepten die speciaal zijn bedacht voor de producten die ze verbouwen. Op deze manier kunnen ze hun producten rechtstreeks aan consumenten verkopen en kunnen ze genieten van een heerlijke farm-to-table maaltijd. Sommige bedrijven hebben zelfs chefs gevraagd om van de overgebleven producten kant-en-klare maaltijden en sauzen te maken, die ze ook weer kunnen verkopen.

 

3. Webshops en bezorging

Als het niet mogelijk is om uw consument naar de goederen te brengen, kunt u het andersom proberen. Er duiken steeds meer webshops op online, waar telers bloemen, planten en andere geproduceerde goederen online verkopen aan consumenten. Zo wordt de reguliere levering aan tuincentra en andere winkels vervangen door rechtstreekse levering aan de consumenten. Bijkomend voordeel hiervan is dat je mensen direct gelukkig kunt maken en hun dankbaarheid kunt ervaren. Dit vergt natuurlijk wat meer inspanning, maar het voordeel kan aanzienlijk zijn.

 

4. B2B gaat B2C

De bovenstaande oplossingen zijn allemaal voornamelijk gericht op het rechtstreeks verkopen van goederen aan consumenten, in plaats van ze te verkopen via andere bedrijven. Anders gezegd gaan bedrijven die oorspronkelijk B2B waren, de B2C kant op. Een voorbeeld hiervan is hoe de groothandels en andere zelfbedieningsmagazijnen nu hun deuren openen voor het brede publiek. Creatief, out-of-the-box denken en oplossingen bedenken om uw producten rechtstreeks aan de consument te leveren, terwijl de 1,5 meter regel in acht wordt genomen, kan een goede manier zijn om deze moeilijke periode de baas te zijn.

 

5. Kostenbesparende diensten en procesoptimalisatie

Eén ding dat bijna alle worstelende bedrijven nu in overvloed hebben, is tijd. Misschien zijn uw processen opgeschort omdat u geen veilige afstand tussen werknemers kon garanderen. Of misschien besteedt u geen tijd meer aan het verpakken en leveren van goederen aan wederverkopers. Wat de reden ook is, deze overvloed aan tijd lijkt misschien eng, het kan nog steeds worden omgezet in positiviteit. Crisistijden lenen zich namelijk uitstekend voor het optimaliseren van processen en het uitproberen van nieuwe, kostenbesparende diensten. U kunt bijvoorbeeld uw technologie herzien en verouderde methoden buiten gebruik stellen, of de logistieke keten nader bekijken. Eén manier om uw bedrijfskosten te verlagen, is door meer grip te krijgen op de emballage van uw bedrijf. Meermalige emballage kan een waardevolle investering zijn en, als ze niet goed worden beheerd, leiden tot hoge bedrijfskosten.

 

De effectiviteit van de bovenstaande oplossingen is natuurlijk afhankelijk van de situatie en het bedrijf. We hopen dat we op zijn minst bedrijven kunnen helpen om door te zetten om deze moeilijke tijden te doorstaan. Ben je benieuwd hoe TellApe jouw bedrijfsprocessen kan optimaliseren of heb je een andere vraag over onze diensten? Neem gerust contact op, TellApe komt graag met je in gesprek.

Contact opnemen

 

Vind ons op social media