In onze vorige blogs hebben we al verschillende onderwerpen rondom meermalige emballage beheren en emballageregistratie behandeld. We bespraken ook de vele voordelen en functionaliteiten van TellApe. In onze klantcases willen we laten zien hoe het volgen van herbruikbare verpakkingen en ladingdragers in de praktijk werkt. In dit blog willen we echter wat dieper ingaan op de werking. Zo zullen we enkele concrete voorbeelden geven van wat de specifieke manieren zijn waarop bedrijven TellApe gebruiken om emballage te beheren.
Balansbeheer
De voornaamste manier om TellApe te gebruiken om items te beheren, en toevallig de reden dat TellApe is ontworpen, is door emballagesaldo’s bij te houden. Deze saldo’s kunnen worden opgebouwd met leveranciers, klanten, externe en interne magazijnen of andere partijen. Wanneer bedrijven deze balansen niet bijhouden, hebben ze het risico deze waardevolle items, en dus geld, te verliezen. Sommige van onze klanten, zoals bakkerij Vermeulen & Den Otter en commodity trade D&F, gebruiken de app om de balansen van hun meermalige emballage met klanten bij te houden.
D&F gebruikt de app om de balansen van hun rolcontainers en transportkratten bij onafhankelijke vestigingen te volgen. Vermeulen & Den Otter levert ’s nachts geproduceerde producten op Broban-kratten, zonder handtekening als orderbevestiging. Omdat er niemand was bij aflevering van de goederen, kunnen ze geen kosten in rekening brengen wanneer klanten de transportitems verliezen. Met TellApe kunnen ze nu alle uitgegeven en geretourneerde transport items inzien en nagaan waar de fustlekken zijn.
Locatiebeheer
Naast het beheren van saldo’s, kunnen ook de locaties van emballage worden ingezien met TellApe. Een van de andere bakkerijen waarmee we samenwerken, genaamd Bakkerij Fuite, gebruikt TellApe om de retouren van hun meermalige emballage in kaart te brengen. Zo zorgen ze ervoor dat ze de volgende dag voldoende emballage hebben. Is dat niet zo? Dan kunnen ze controleren wat de exacte locatie van de emballage is in TellApe, en bellen ze deze klanten om hun artikelen terug te vragen. Op deze manier van gebruiken is de specifieke locatie van de meermalige transportitems essentieel.
Item specifieke registratie van emballage
Eén van de functionaliteiten van TellApe is het individueel registreren en beheren van specifieke items. Dit is een veel verzochte functionaliteit, vaak gebruikt door bedrijven die werken met uitermate dure transportartikelen. De functionaliteit werkt door barcodes op elk individueel item te scannen wanneer deze in een transactie worden gebruikt. De gegevens uit de app kunnen klanten vervolgens vertellen hoe vaak een enkel artikel wordt uitgegeven en geretourneerd, en hoe lang een specifiek artikel heeft uitgestaan.
Onze klant Geesinknorba is een van de mensen die van deze functie gebruikmaken. Ze gebruiken TellApe om individuele afvalcontainers te beheren. Dit zijn namelijk items die vaak worden gebruikt en ook snel sporen van slijtage kunnen vertonen. De gegevens die TellApe genereert, kunnen worden gebruikt zodat het bedrijf weet wanneer items moeten worden vervangen. Hierdoor kan Geesinknorba op tijd nieuwe items kopen en items op tijd bij hun klanten opvragen.
Controle van de financiële administratie
Een andere manier om de applicatie en het Cloud platform te gebruiken, is door de data die TellApe genereert te vergelijken met de data in je financiële administratie. Op deze manier kunnen bedrijven de financiën controleren op basis van wat ze hebben en wat ze zouden moeten hebben. Eén van de klanten die TellApe met deze reden gebruikt, is Marley Spoon. Ze kopen groenten en fruit met transportitems in, die meegaan met de producten. Deze worden vervolgens in rekening gebracht aan Marley Spoon. Vervoerders van Marley Spoon halen deze herbruikbare transportitems op om na de levering van de goederen retour te sturen naar de leverancier. Marley Spoon weet echter niet zeker of deze leveranciers na ontvangst een creditnota zullen sturen. Daarom registreren ze de emballagetransacties in TellApe. Zo kunnen ze de financiële administratie controleren en controleren of ze de juiste creditnota’s van leveranciers hebben ontvangen.
Transacties registreren
In de vorige onderdelen spraken we al over het registreren van transacties. Dit houdt in dat, wanneer meermalige emballage wordt overgedragen, de transacties in de app worden vastgelegd. Het online portal biedt vervolgens een overzicht van alle uitgevoerde transacties. Onze klant Verdel gebruikt TellApe hiervoor, zodat ze kunnen bewijzen dat klanten hun goederen hebben ontvangen. Enerzijds scant Verdel de emballage bij aflevering om te bewijzen dat de klant ze heeft ontvangen en in bezit heeft. Op deze manier kunnen ze de emballage later ook terugvragen. Anderzijds registreren ze transacties om ze in de financiële administratie te verwerken en ervoor te zorgen dat transacties overeenkomen met de verkooporders.
Digitalisering van bestaande registratie
Soms hebben bedrijven al een bestaande emballageregistratie, waarin ze hun transportitems bijhouden en emballage beheren. Deze registratie kan echter nog steeds problemen veroorzaken, bijvoorbeeld wanneer deze niet digitaal is bijgehouden. Als bedrijven alle emballagetransacties met pen en papier maken, is het overzicht gevoeliger voor fouten. Het Deense bloemenbedrijf Flora Nova is een voorbeeld van een bedrijf dat hiervoor TellApe gebruikt. Zij distribueren goederen voor de bloemenindustrie en vormen de schakel tussen de producerende kant en de verkoopkant. Ze waren al bezig met het registreren van hun transacties, maar wilden een digitaal overzicht hebben. Nu gebruiken ze TellApe om een digitale emballageregistratie op te kunnen stellen.
Hoe kan TellApe helpen in jouw bedrijf of branche?
De bovenstaande manieren om TellApe te gebruiken, zijn toepasbaar in een breed scala aan branches en bedrijven. De genoemde voorbeelden zijn bedoeld om te inspireren en een duidelijker beeld te geven van wat TellApe kan doen. Ben je nieuwsgierig of wil je meer weten, neem dan gerust contact met ons op. Wij komen graag in gesprek om de gebruiken van TellApe en de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken.